Wednesday, October 3, 2012

Singleton Tasarım Örneği (C#)


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace Evler
{
    public class Ev
    {
        /*static elemanlar içerisinde static elemanlar çağrılabileceği için static tanımladık. */
       static Ev instance;


       /* dışardan bir müdahale olmaması için private tanımlanan ev türünden instance değerine belirleyici yazmalıyız.*/
        public static Ev Instance
        {
            get
            {
                /* ev sınıfının nesne örneğini geri döndürmek için; */
                return Ev.instance;
            }
        }

        /* yeni sınıf oluşturulmaması için dışardan ulaşılmamak üzere private tanımlanmalı. */
        private Ev()
        {
         

        }

        public void deneme(double alan2)
        {
            this.Alan=alan2;
        }

      /* static constructorlar parametre almazlar ve private olarak tanımlanırlar. */
      /* ev sınıfından nesne kurulmadan çalıştırılması gerektiği için static tanımladık. diğer türlü sınıfı kurmadan
       constructor çağırmamız mümkün olmayacak ve new anahtar sözcüğünü bir kereyle sınırlandırma şansımız 
       olmayacaktı. */
        static Ev()
        {
            /* instance static olarak tanımlandığı için buradaki static metot tarafından çağrılabiliyor. */
            /* instance değişkeni ile Ev sınıfı kurulduğu anda bellekte bir kereye mahsus olmak üzere new anahtar 
             sözcüğü ile Ev sınıfı için yer oluşturuluyor. daha sonra ev sınıfından üretilen nesneler aynı özellikleri 
             taşıyacaktır. */
            instance = new Ev();
        }

        private static int katno;
        private int odasayisi;
        private double alan;
        private string semt;

        public int Katno
        {
            get
            {
                return katno;
            }

            set
            {
                katno = value;
            }
        }

        public int Odasayisi
        {
            get
            {
                return odasayisi;
            }

            set
            {
                odasayisi = value;
            }
        }

        public double Alan
        {
            get
            {
                return alan;
            }

            set
            {
                alan = value;
            }
        }

        public string Semt
        {
            get
            {
                return semt;
            }

            set
            {
                semt = value;
            }
        }

        public String EvBilgileriniGetir()
        {
            return string.Format(" katno: {0} \n odasayisi: {1} \n alan: {2} \n semt: {3}", katno, odasayisi, alan, semt);
        }

    }


ana program;

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using Evler;

namespace ConsoleApplication12
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            /* ev ilk kurulduğu anda instance sözcüğü new anahtar sözcüğünü işaret edicek bellekte bir kereliğine
             sınıf için yer açılacak. ardından kurulan her nesne örneği aynı referansı temsil edecektir. */
            Ev ev1 = Ev.Instance;

            ev1.Katno = 3;
            ev1.Odasayisi = 2;
            ev1.Semt = "besiktas";

            Ev ev2 = Ev.Instance();
            ev2.deneme(2);
            ev2.Katno = 11;

            /* ev1 veya ev2 yazmamız bir şeyi değiştirmicektir üzerinde çalıştığımız nesne aynıdır. */
            Console.WriteLine(ev1.EvBilgileriniGetir());

            Console.ReadLine();
        }
    }
}

}

Singleton (Tek) Nesneler (C#)


Singleton (Tek) Nesneler

singleton deseni bir programın yaşam süresince belirli olan bir nesneden sadece bir örneğin(instance) olmasını garantiler.
Aynı zamanda bu desen, yaratılan tek nesneye ilgili sınıfın dışından global düzeyde mutlaka erişilmesini hedefler.

Yeni bir nesne oluşturmak için new anahtar sözcüğünün temsil ettiği yapıcı metoduna dışarıdan erişimin olması gerekir.
Yani yapıcı metodun puplic olarak bildirilmiş olması gerekir. Ancak singleton desenine göre belirli bir anda sadece bir
nesne olabileceği için new anahtar sözcüğünün kullanımının yasaklanması gerekir yani yapıcı metotodun protected ya da private
olarak bildirilmesi gerekir.

Eğer bir metodun varsayılan yapıcı metodu puplic olarak bildirilmemiş ise ilgili sınıf türünden herhangi bir nesnenin sınıfın
dışında tanımlanması mümkün değildir.

Bizim istediğimiz yalnızca bir sınıfın yaratılması olduğuna göre bunu ancak statik üye elemanlar ile yapabiliriz.

1. yöntem:

Puplic class Ev
{

   /*static elemanlar içerisinde static elemanlar çağrılabileceği için static tanımladık. */
   private static Ev ornek;
 
   /* dışardan bir müdahale olmaması için private tanımlanan ev türünden instance değerine belirleyici yazmalıyız.*/
   Puplic Static Ev Ornek
   {
     get
     {
      /* ev sınıfının nesne örneğini geri döndürmek için; */   
       return Ev.ornek;
     }
   }

  /* yeni sınıf oluşturulmaması için dışardan ulaşılmamak üzere private tanımlanmalı. */
  Private Ev()
  {

  }


   /* static constructorlar parametre almazlar ve private olarak tanımlanırlar. */
   /* ev sınıfından nesne kurulmadan çalıştırılması gerektiği için static tanımladık. diğer türlü sınıfı kurmadan constructorı
    * çağırmamız mümkün olmucak ve new anahtar sözcüğünü bir kereyle sınırlandırma şansımız olmucaktı. */
   Static Ev()
  {

       /* instance static olarak tanımlandığı için buradaki static metot tarafından çağrılabiliyor. */
       /* instance değişkeni ile Ev sınıfı kurulduğu anda bellekte bir kereye mahsus olmak üzere new anahtar sözcüğü ile
        * Ev sınıfı için yer oluşturuluyor. daha sonra ev sınıfından üretilen nesneler aynı özellikleri taşıyacaktır. */
     ornek= New Ev();
  }


2.yöntem:

Puplic class Ev
{
  private static Ev ornek;

  Private Ev()
  {
  }

 /* nesne üzerinden erişilmesine gerek kalmadan direkt sınıf ile erişilmesi için statik olmak zorunda */
 
  Puplic static Ev Ornek()
  {
   
      if ( nesne == null)
          nesne = new Ev();
   
     return nesne;
    }

 }
    Gördüğümüz üzere nesne ile ilk olarak sınıf belleğe yüklediğinde değilde o nesneyi ilk defa kullanmak istediğimizde
   yaratılıyor. ilgili nesneyi her istediğimizde yeni bir nesnenin yaratılmaması içinde
   if(nesne == null)
   şeklinde bir koşul yazdığımıza dikkat edin.
 
   sınıf yaratmak için Ev evim = Ev.Ornek();

Monday, September 24, 2012

Constructors ve statik metot örneği (c#)


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace Evler
{
    public class Ev
    {

        /*constructor*/
        /* başta kendiliğinden kuruluyor */
        public Ev()
        {

        }

        /* nesnenin tüm özellikleri sınıf kurulurken atanıyor*/
        public Ev(int katno, int odasayisi, double alan, string semt)
        {
            this.katno = katno;
            this.odasayisi = odasayisi;
            this.alan = alan;
            this.semt = semt;
        }

        /* sadece semti belli olan nesnelerin kurulumunde tercih edilir */
        public Ev(String semt)
        {
            this.semt = semt;
        }

        /* Static ile oluşturulan constructor, sınıf program içersinde ilk kurulduğu anda bir kereye mahsus oluşturulur. */
        /* Static ile constructor oluşturma kurulan sınıf içersinde dosya yazdırılacağı zaman ilk başta dosyanın oluşturulması gibi
         * adımlarda işimizi kolaylaştırır. */
       
        static Ev()
        {
            Console.WriteLine("ilk ev oluşturuldu");
        }

        /*fields */
        private int katno;
        private int odasayisi;
        private double alan;
        private string semt;

        /* Protected erişim belirleyicisi*/
        public int Katno
        {
            get
            {
                return katno;
            }

            set
            {
                katno = value;
            }
        }

        public int Odasayisi
        {
            get
            {
                return odasayisi;
            }

            set
            {
                odasayisi = value;
            }
        }

        public double Alan
        {
            get
            {
                return alan;
            }

            set
            {
                alan = value;
            }
        }

        public string Semt
        {
            get
            {
                return semt;
            }

            set
            {
                semt = value;
            }
        }


        public String EvBilgileriniGetir()
        {
            return string.Format(" katno: {0} \n odasayisi: {1} \n alan: {2} \n semt: {3}", katno, odasayisi, alan, semt);
        }

        /*Const */
        const double katsayi = 3.44;

        /*Static */
        /*Nesne üzerinden erişilmesine gerek olmayan koşullarda kullanılır, direkt sınıf üzerinden erişilir. */
        public static double KatsayiGonder(double alan)
        {
            return alan * katsayi;
        }
    }
}

Statik Üye Elemanlar (c#)


Statik Üye Elemanlar

c# dilindeki tüm metotlara sınıflar üzerinden erişiriz. Çoğu durumda da erişim için bu sınıflardan nesneler oluştururuz.
Ancak bazı durumlarda metotları kullanmak için nesne oluşturmamız gereksiz olabilir. Bu durumda statik metotlar tanımlanır.
Statik metotlar olabiliceği gibi statik üye değişkenler ve statik yapıcı metotlarda olabilir. Bir üye elemanının statik
olduğunu bidirmek için bildirimden önce static anahtar sözcüğü eklenir.

Statik elemanlar bir sınıfın global düzeydeki elemanlarıdır. Yani statik üyeleri kullanmak için herhangi bir nesne
 tanımlamıza gerek yoktur. Şimdi sırasıyla üye elemanları inceleyelim.



STATİK METOTLAR



Metotlar konusunda Math sınıfının çeşitli metotlarını görmüştük Bu metotları herhangi bir nesne oluşturmadan kullanabildik.
Örneğin bir sayının karekökünü almak için
Math.sqrt(sayi);
ifadesini kullanmamız yeterliydi. Karekök alma işlemi genel bir işlem olduğu için bu tür işleri yapmak için nesne tanımlamamız
çok saçma olurdu. Neyse ki c# dilini tasarlayanlar bunu düşünmüşler. Statik Metotlara sınıf adı ile ulaşılır. Örneğin
aşağıdaki Topla() metodu statik olarak tanımlanmış ve Main() metodu içersinden çağrılmıştır.

class cebir
{
    public static int Topla(params int[] dizi)
    {
        int toplam = 0;
        for (i = 0; i < dizi.Length; i++)
            toplam += dizi[i];
        return toplam;
    }
}

class Anasinif
{
    static void main()
    {
        int i;
        i = cebir.Topla(5, 6, 8);
        Console.Write(i);
    }
}


gördüğümüz gibi Cebir sınıfından herhangi bir nesne tanımlanmadan Topla() metoduna ulaştık.


Peki statik bir metoda nesne üzerinden erişmemiz mümkün mü? Hayır, mümkün değil. Örneğin aşağıdaki c nesnesi üzerinden
Topla() metoduna erişmeye çalışmak hatalıdır.
Cebir c= new cabir();
c.Topla(5,6,8);

Sınıflarımızı tanımlarken nesneler ile doğrudan iş yapmayan metotları statik olarak bildirmemiz gerekir.


Şu ana kadar yaptığımız tüm örneklerde main metodunun statik olarak tanımlamıştık. bunun nedeni main metodunun çalışması
için herhangi bir sınıf nesnesine ihtiyaç duymadan çalışmasını sağlamaktır.

Static anahtar sözcüğünü kullanırken erişim belirleyiciden önce veya sonra koymamız fark yaratmaz.





Bir statik metot içersinden sınıfn diğer statik metotları çağrılabilir. Ancak normal bir üye metot çağrılamaz.
Çünkü normal metotlar nesneler üzerinden işlem yaparlar. dolayısıyla nesnelerin adresleri gizlice metoda this referansı ile
gönderilir. Ancak statik metotlar sınıfın global metotlar olduğu için this referansları yoktur.

aşağıdaki bildirim geçerlidir.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication12
{
    class Program
    {
         static void   Main()
        {
            metot2();
            Console.ReadLine();
        }
        public static void metot1()
        {
         
            Console.WriteLine("metot1");
        }

        public static void metot2()
        {
            metot1();
            Console.WriteLine("metot2");
        }

     
    }
}
// ekrana metot1 metot2 yazar.

eğer metot içerisinden cağırılan metot static değil iste nesne üzerinden çağırılmalıdır.
aşağıdaki örnek gibi;



using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication12
{
    class Program
    {
         static void  Main()
        {
            metot2();
            Console.ReadLine();
        }
        public void metot1()
        {
         
            Console.WriteLine("metot1");
        }

        public static void metot2()
        {
            Program c = new Program();
            c.metot1();

            Console.WriteLine("metot2");
        }

     
    }
}
// ekrana metot1 metot2 yazar.





Statik olan bir metot statik olmayan bir metot içersinden çağırabilinir. yani çağırılan metodun statik olması gerekir
aşağıdaki örnekte görebilirsiniz.


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace statikler
{
    class Program
    {
         static void   Main()
        {
            Program c = new Program();

             c.metot2();
             Console.ReadLine();
        }
        public static void metot1()
        {
         
            Console.WriteLine("metot1");
        }

        public  void metot2()
        {
            metot1();
            Console.WriteLine("metot2");
        }

     
    }



kısaca statik olarak tanımlanan bir metot herhangi bir metot içersinden nesne oluşturulmadan cağırılabilinir.




STATİK YAPICI METOTLAR



Normal metotlar gibi yapıcı metotlarda statik olabilir. Statik yapıcı metotlar bir sınıfın statik değişkenleri ile ilgili
işlemler yapmada kullanılır. Bir nesne ilk defa yaratıldığında statik üye değişkenini değiştirmek için genellikle statik
yapıcı metotlar tanımlanır. Statik olan bir metot ile statik olmayan bir değişkeni değiştirmek nasıl mümkün değil ise
statik olan yapıcılarda statik olmayan değişkenleri değiştiremez.

Statik metotların bildirilmesi normal metotların bildirim ile aynıdır. Sadece bildirimin başına static sözcüğü eklenir.

aşağıdaki örneği ve çıktısını inceleyelim.

using system
{
 class oyuncu
  {
     puplic oyuncu()
     {
        console.writeline("Statik olmayan yapıcı");
     }
 
     static oyuncu()
     {
        console.writeline("Statik yapıcı");
     }
}

 class Anasınıf
  {
    puplic static void main()
     {
         oyuncu x = new oyuncu();
         oyuncu o = new oyuncu();
         console.readline();
     }
}

Bu programın çıktısı;

Statik yapıcı
Statik olmayan yapıcı
Statik olmayan yapıcı

şeklindedir.

Görüldüğü gibi o nesnesi oluşturulduğunda hem statik yapıcı metot hem de statik olmayan metot çağrılmıştır(önce statik yapıcı
metot çağrılmış). Ancak x nesnesi oluşturulduğunda sadece statik olmayan metot çağrılmıştır.

Statik yapıcı metotlar herhangi bir parametre almazlar. Yani parametreli statik yapıcı metot tanımlanamaz.
Statik yapıcı metotların erişim belirleyicileride yoktur.

Bir nesneyi hangi yapıcı metot ile oluşturursak oluşturalım satatik yapıcı metot mutlaka ilk nesne tanımlandığında çalışır.


Statik yapıcı metotlar genellikle statik değişkenler ile ilgili işlemler yapılır. Ama bu zorunlu değildir. Örneğin aşağıdaki
kaynak kodda her oyuncu nesnesi oluşturulduğunda statik Toplam değişkeni 1 artırılıyor ve her oyuncu değişkeni işlevini
bitirdiğinde yıkıcı işlev yardımıyla Toplam değişkeni 1 azaltılıyor.




using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
namespace ConsoleApplication1
{
    class Oyuncu
    {
        public static int Toplam;

        public Oyuncu()
        {
            Oyuncu.Toplam++;
        }
        static Oyuncu()
        {
            Toplam = 0;
        }

        ~Oyuncu()
        {
            Console.WriteLine("Bir oyuncu gitti...");
            Toplam--;
        }
    }
    class Anasinif
    {
 
        static void Main()
        {

            Oyuncu o = new Oyuncu();
            Console.WriteLine("toplam oyuncu = " + Oyuncu.Toplam);
            Oyuncu x = new Oyuncu();
            Console.WriteLine("toplam oyuncu = " + Oyuncu.Toplam);
 
        }      
    }
}


bu programın ekran görüntüsü aşağıdaki gibidir.

toplam oyuncu = 1
toplam oyuncu = 2
Bir oyuncu gitti...
Bir oyuncu gitti...











Yapıcı Metotlar(Constructors) (c#)


Yapıcı Metotlar(Constructors)

Şu ana kadar gördüğümüz örneklerde bir sınıf nesnesinin üye elemanlarından olan özelliklere değerler verirken ya kendimiz
EnBoyBelirle() gibi metotlar tanımladık ya da '.' operatörü ile eğer eleman puplic ise direkt ulaştık. Ancak bu şekilde ilk
değer vermeler genellikle kullanılmaz, nesne yönelimli programlama tekniğinin getirdiği birtakım avantajlardan yararlanılır.

referans tipi oluşturulduğunda elemenlara  varsayılan değer atanıyordu. İşte bu işlemi yapan aslında otomatik çalışan bir
yapıcı metottur. Burdan da anlaşılacağı gibi biz tanımlamasakta her sınıfın bir yapıcı metotodu vardır. Bunlara
default constructor denilmektedir.

yapıcı metotların geri dönüş değerinin olmaması geri dönüş tipinin void olduğu anlamına gelir.


Şimdi örnek bir sınıf üzerinden yapıcı metotların nasıl bildirildiğine bakalım. Yapıcı metotların diğer metotlardan
2 farkı vardır. birincisi, yapıcı metotların geri dönüş değeri yoktur. yani geri dönüş değeri kavramı yoktur bu yüzden
metotun tipi tanımlanmaz. ikincisi yapıcı metotların ismi sınıf ismi ile aynı
olmak zorundadır.




Şimdi Ev adlı bir sınıf için bir yapıcı metot oluşturalım. Ev sınıfı içerisinde katno, odasayisi, alan, semt bilgisini tutan
bir veri yapısı olacaktır.

class Ev
{
   puplic int odasayisi;
   puplic int katno;
   puplic int alan;
   puplic string semt;


   Puplic Ev(int odasi, int kati, int alani, string semti)
   {
       odasayisi = odasi;
       katno = kati
       alan = alani;
       semt = semti;
   }
}

Friday, September 21, 2012

Erişim Belirleyici yardımıyla dosyaya yazma (C#)

Erişim Belirleyici yardımıyla dosyaya yazma


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.IO;

namespace evler
{
    public class Ev
    {
        private int odasayisi;
        private int katno;
        private double alan;
        private string semt;
     
     
        public int Odasayisi
       {
           get
           {
               return odasayisi;
           }

           set
           {
               if (value < 0)
               {
                   FileInfo fi = new FileInfo("c:/Netgame/loglar.txt");
                   FileStream fs;
                      if (fi.Exists == true)
                       {
                          fs = new FileStream("c:/Netgame/loglar.txt", FileMode.Append);
                       }

                      else
                          fs = new FileStream("c:/Netgame/loglar.txt", FileMode.Create);

                      StreamWriter yazici = new StreamWriter(fs);
                      yazici.Write("hatalı deger girildi("+DateTime.Now+")");
                      yazici.Flush();
                      yazici.Close();
                      fs.Close();

               }
               value = Math.Abs(value);
               odasayisi = value;
           }
       }


         public int Katno
        {
            get
            {
                return katno;
            }

            set
            {
                this.katno = value;
            }
        }

         public double Alan
         {
             get
             {
                 return this.alan;
             }

             set
             {
                this.alan = value;
             }
         }

         public string Semt
         {
             get
             {
                 return semt;
             }

             set
             {
                 semt = value;
             }
        }

         public string EvGoster()
        {
            return string.Format(" Odasayisi: {0} \n Katno: {1} \n Alan: {2} \n Semt: {3}", odasayisi, katno, alan, semt);
        }
   }
}



using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using evler;

namespace dosyalama
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Ev ev1 = new Ev();

            ev1.Odasayisi = -5;
            ev1.Katno = 2;
            ev1.Alan = 120;
            ev1.Semt = "Besiktas";
         
            Console.WriteLine(ev1.EvGoster());
            Console.ReadLine();
        }
    }
}

Erişim belirleyicisi örneği (C#)


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace evler
{
    public class EV
    {
        private int katno;
        private int odasayisi;
        private string semt;


        public string Evgoster()
        {
           return string.Format("kat: {0} \noda: {1}\nsemt: {2}", katno,odasayisi,semt);
        }

        public int Katno
        {
            get { return katno; }
            set { katno = value; }
        }

        public int Odasayisi
        {    
            get
            {
                return this.odasayisi;
            }
            set
            {
                if (value < 0)
                {
                    value = Math.Abs(value);
                   
                }
                this.odasayisi = value;
            }
        }
        public string Semt
        {
            get { return semt; }
            set { semt = value; }
        }

    }
}


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using evler;

namespace siniflar
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            EV ev1 = new EV();

            ev1.Katno = 3;
            Console.WriteLine("oda sayisi: ");
            ev1.Odasayisi = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
            ev1.Semt = "besiktas";


            Console.WriteLine(ev1.Evgoster());

            Console.ReadLine();
        }
    }

}